Ένα μοναδικό ασημένιο νόμισμα στη μια πλευρά του οποίου υπάρχει η μορφή του μυθικού Μινώταυρου και στην άλλη ο Λαβύρινθος, αλλά και στοιχεία ενός ακόμα παλιότερου οικισμού, έφεραν στο φως στη Γόρτυνα, κατά τη φετινή περίοδο ανασκαφής οι Ιταλοί αρχαιολόγοι του πανεπιστημίου της Πάντοβα, που εργάζονται στην περιοχή.
Τα στοιχεία παρουσίασε στην Ιταλία ο επικεφαλής της αποστολής, καθηγητής Τζάκοπο Μπονέτο.
Το ασημένιο νόμισμα, το μοναδικό γνωστό που έχει βρεθεί ποτέ με τον Μινώταυρο, εντοπίστηκε στις ανασκαφές στο Ιερό του Απόλλωνα και δίνει στους αρχαιολόγους νέα στοιχεία για το παρελθόν του Ναού. Χρονολογείται από τον 5ο - 4ο πΧ αιώνα και θεωρείται ότι κυκλοφόρησε μεταξύ 440 και 360 πΧ. Και αν μη τί άλλο αποδεικνύει ότι ο μύθος του Μινώταυρου ήταν υπαρκτό στοιχείο στη ζωή της Γόρτυνας.
Οι Ιταλοί αρχαιολόγοι έφτασαν όμως και σε μια ακόμα αποκάλυψη: κάτω από το Ιερό βρέθηκαν στοιχεία ενός ακόμα παλιότερου οικισμού, που ανάγεται στην Εποχή του Χαλκού (1600- 1000 πΧ), δίνοντας ίσως και την απάντηση στο ερώτημα γιατί ο Ναός είχε ανεγερθεί μακριά από την Αγορά και την Ακρόπολη της Γόρτυνας. Οι αρχαιολόγοι μάλιστα πιστεύουν ότι στο σημείο αυτό πιθανώς υπήρχε ένας παλιότερος Ναός, πρόδρομος αυτού που υπάρχει σήμερα.
Οι νέες αυτές ανακαλύψεις, που έγιναν κατά την ανασκαφική περίοδο που έληξε πριν από λίγο καιρό, θα προσδιορίσουν ίσως περισσότερο ακόμα τις σχέσεις μεταξύ της Γόρτυνας και της Κνωσού, και τη "μάχη" για την πρωτοκαθεδρία στην αρχαία Κρήτη.
Οι Ιταλοί αρχαιολόγοι αναμένεται πλέον να κάνουν τις επίσημες ανακοινώσεις τους για το τέλος της ανασκαφικής σεζόν και τα σημαντικά ευρήματα.
Δείτε φωτογραφίες που έδωσε στον Τύπο της Ιταλίας το Πανεπιστήμιο της Πάντοβα.
Ο μύθος του Μινώταυρου
Στην Ελληνική μυθολογία, ο Μινώταυρος ήταν ένα σώμα ανθρώπου και κεφάλι και ουρά ταύρου. Πέρα από την περιγραφική αυτή ονομασία του, το όνομα του Μινώταυρου ήταν Αστερίων. Κάποιες φορές αναπαρίσταται ακόμα ως ταύρος με κορμό ανθρώπου, σε αντιστοιχία με τον Κένταυρο. Κατοικούσε στο Λαβύρινθο, κτίσμα που φτιάχτηκε από το Δαίδαλο κατόπιν εντολής του βασιλιά της Κρήτης, Μίνωα. Ο Μινώταυρος σκοτώθηκε από τον Θησέα.
Πριν ο Μίνωας γίνει βασιλιάς ζήτησε από το θεό Ποσειδώνα ένα σημάδι που να αποδεικνύει ότι αυτός, και όχι ο αδερφός του, έπρεπε να ανέβει στο θρόνο. Ο θεός έστειλε έναν όμορφο λευκό ταύρο και ζήτησε από το Μίνωα να θυσιάσει αυτόν τον ταύρο στον ίδιο. Ο Μίνωας όμως αντί για αυτόν θυσίασε έναν άλλο ταύρο, ελπίζοντας ότι ο θεός δε θα το προσέξει.
Ο Ποσειδώνας όμως κατάλαβε τι είχε γίνει, εξοργίστηκε, και έκανε τη γυναίκα του Μίνωα Πασιφάη να ερωτευτεί τον ταύρο. Η γυναίκα δεν μπορούσε να ικανοποιήσει το πάθος της και ζήτησε βοήθεια από το μηχανικό Δαίδαλο. Αυτός κατασκεύασε ένα κενό ομοίωμα αγελάδας, η Πασιφάη μπήκε μέσα σε αυτό και ο ταύρος ξεγελάστηκε και ζευγάρωσε μαζί της. Από την ένωση αυτή γεννήθηκε ο Μινώταυρος.
Ο Μίνωας, μετά από χρησμό που πήρε από το Μαντείο των Δελφών, ζήτησε από τον Δαίδαλο να φτιάξει ένα κτίσμα ώστε να κλειστεί μέσα ο Μινώταυρος, και αυτός κατασκεύασε το Λαβύρινθο.
Θανάτωση
Ο γιος του Μίνωα Ανδρόγεως πήρε μέρος σε αγώνες στα Παναθήναια και απέσπασε κάποιες νίκες, για τις οποίες οι Αθηναίοι τον ζήλεψαν και τον σκότωσαν. Ο Μίνωας για να τιμωρήσει τους Αθηναίους κήρυξε πόλεμο στον οποίο νίκησε. Σαν ποινή των Αθηναίων όρισε κάθε Εννέα χρόνια εφτά νέοι Αθηναίοι και εφτά νέες Αθηναίες να στέλνονται στην Κρήτη και να κατασπαράζονται από το Μινώταυρο.
Μην μπορώντας να ανεχτεί την θυσία αυτή, ο Θησέας, γιος του βασιλιά της Αθήνας Αιγέα, αποφάσισε να είναι και αυτός ένας από τους δεκατέσσερις νέους, με σκοπό να βρεθεί κοντά στο Μινώταυρο ώστε να τον σκοτώσει. Όταν έφτασε στη Κρήτη γνώρισε την κόρη του Μίνωα Αριάδνη η οποία τον ερωτεύτηκε. Θέλοντας να τον βοηθήσει του έδωσε ένα κουβάρι κλωστή, το Μίτο της Αριάδνης και τον συμβούλεψε να δέσει την άκρη του στην είσοδο του λαβύρινθου και να το ξετυλίγει, ώστε να μπορέσει έπειτα, αφού σκοτώσει το Μινώταυρο, να βρει την έξοδο.
Ο Θησέας πράγματι σκότωσε το τέρας με το σπαθί του και χρησιμοποιώντας το Μίτο της Αριάδνης, κατάφερε να βγει από το Λαβύρινθο και γύρισε στην Αθήνα.
Ο πατέρας του Θησέα, ο Αιγαίας του έδωσε παραγγελία όταν γυρίσει νικητής απ την Κρήτη να αλλάξει τα πανιά του πλοίου του , να κατεβάσει τα μαύρα πανιά που είχε φεύγοντας και να ανεβάσει λευκά πανιά . Κάθε μέρα ατένιζε τον ορίζοντα απ το ακρωτήρι Σούνιο να έρθει πίσω ο γιος του. Απ τη πολλή χαρά του ο Θησέας ξέχασε την παραγγελία του πατέρα του κι επέστρεψε με τα ίδια τα μαύρα πανιά. Ο Αιγαίας βλέποντας το πλοίο με τα μαύρα πανιά , έπεσε από το βράχο στη θάλασσα . Από τότε πήρε το όνομά του "Αιγαίον πέλαγος"
Σχετικά με το νόημα του μύθου του Μινώταυρου έχουν προταθεί διάφορες θεωρίες. Σύμφωνα με μία από αυτές, ο μύθος σχετίζεται με τους μύθους των Βάαλ και Μολώχ των Φοινίκων. Η θανάτωση του Μινώταυρου συμβολίζει την κατάργηση του βαρβαρικού έθιμου της ανθρωποθυσίας από τον περισσότερο προοδευμένο ελληνικό πολιτισμό. Μία άλλη θεωρία υποστηρίζει ότι ο Μίνωας και ο Μινώταυρος δεν είναι παρά μορφές του ίδιου προσώπου, και αντιπροσωπεύουν τον θεό Ήλιο. Ακόμα υπάρχει η άποψη ότι ο μύθος της θανάτωσης του Μινώταυρου συμβολίζει την απελευθέρωση των Ελλήνων από την κυριαρχία της Μινωικής Κρήτης.
Για το μύθο έχουν γράψει οι αρχαίοι συγγραφείς Πλούταρχος, Απολλόδωρος, Βιργίλιος και άλλοι.
Πηγή:
candianews.gr
ΠΗΓΗ
Τα στοιχεία παρουσίασε στην Ιταλία ο επικεφαλής της αποστολής, καθηγητής Τζάκοπο Μπονέτο.
Το ασημένιο νόμισμα, το μοναδικό γνωστό που έχει βρεθεί ποτέ με τον Μινώταυρο, εντοπίστηκε στις ανασκαφές στο Ιερό του Απόλλωνα και δίνει στους αρχαιολόγους νέα στοιχεία για το παρελθόν του Ναού. Χρονολογείται από τον 5ο - 4ο πΧ αιώνα και θεωρείται ότι κυκλοφόρησε μεταξύ 440 και 360 πΧ. Και αν μη τί άλλο αποδεικνύει ότι ο μύθος του Μινώταυρου ήταν υπαρκτό στοιχείο στη ζωή της Γόρτυνας.
Οι Ιταλοί αρχαιολόγοι έφτασαν όμως και σε μια ακόμα αποκάλυψη: κάτω από το Ιερό βρέθηκαν στοιχεία ενός ακόμα παλιότερου οικισμού, που ανάγεται στην Εποχή του Χαλκού (1600- 1000 πΧ), δίνοντας ίσως και την απάντηση στο ερώτημα γιατί ο Ναός είχε ανεγερθεί μακριά από την Αγορά και την Ακρόπολη της Γόρτυνας. Οι αρχαιολόγοι μάλιστα πιστεύουν ότι στο σημείο αυτό πιθανώς υπήρχε ένας παλιότερος Ναός, πρόδρομος αυτού που υπάρχει σήμερα.
Οι νέες αυτές ανακαλύψεις, που έγιναν κατά την ανασκαφική περίοδο που έληξε πριν από λίγο καιρό, θα προσδιορίσουν ίσως περισσότερο ακόμα τις σχέσεις μεταξύ της Γόρτυνας και της Κνωσού, και τη "μάχη" για την πρωτοκαθεδρία στην αρχαία Κρήτη.
Οι Ιταλοί αρχαιολόγοι αναμένεται πλέον να κάνουν τις επίσημες ανακοινώσεις τους για το τέλος της ανασκαφικής σεζόν και τα σημαντικά ευρήματα.
Δείτε φωτογραφίες που έδωσε στον Τύπο της Ιταλίας το Πανεπιστήμιο της Πάντοβα.
Candianews με πληροφορίες από τα ιταλικά μέσα ενημέρωσης
Στην Ελληνική μυθολογία, ο Μινώταυρος ήταν ένα σώμα ανθρώπου και κεφάλι και ουρά ταύρου. Πέρα από την περιγραφική αυτή ονομασία του, το όνομα του Μινώταυρου ήταν Αστερίων. Κάποιες φορές αναπαρίσταται ακόμα ως ταύρος με κορμό ανθρώπου, σε αντιστοιχία με τον Κένταυρο. Κατοικούσε στο Λαβύρινθο, κτίσμα που φτιάχτηκε από το Δαίδαλο κατόπιν εντολής του βασιλιά της Κρήτης, Μίνωα. Ο Μινώταυρος σκοτώθηκε από τον Θησέα.
Πριν ο Μίνωας γίνει βασιλιάς ζήτησε από το θεό Ποσειδώνα ένα σημάδι που να αποδεικνύει ότι αυτός, και όχι ο αδερφός του, έπρεπε να ανέβει στο θρόνο. Ο θεός έστειλε έναν όμορφο λευκό ταύρο και ζήτησε από το Μίνωα να θυσιάσει αυτόν τον ταύρο στον ίδιο. Ο Μίνωας όμως αντί για αυτόν θυσίασε έναν άλλο ταύρο, ελπίζοντας ότι ο θεός δε θα το προσέξει.
Ο Ποσειδώνας όμως κατάλαβε τι είχε γίνει, εξοργίστηκε, και έκανε τη γυναίκα του Μίνωα Πασιφάη να ερωτευτεί τον ταύρο. Η γυναίκα δεν μπορούσε να ικανοποιήσει το πάθος της και ζήτησε βοήθεια από το μηχανικό Δαίδαλο. Αυτός κατασκεύασε ένα κενό ομοίωμα αγελάδας, η Πασιφάη μπήκε μέσα σε αυτό και ο ταύρος ξεγελάστηκε και ζευγάρωσε μαζί της. Από την ένωση αυτή γεννήθηκε ο Μινώταυρος.
Ο Μίνωας, μετά από χρησμό που πήρε από το Μαντείο των Δελφών, ζήτησε από τον Δαίδαλο να φτιάξει ένα κτίσμα ώστε να κλειστεί μέσα ο Μινώταυρος, και αυτός κατασκεύασε το Λαβύρινθο.
Θανάτωση
Ο γιος του Μίνωα Ανδρόγεως πήρε μέρος σε αγώνες στα Παναθήναια και απέσπασε κάποιες νίκες, για τις οποίες οι Αθηναίοι τον ζήλεψαν και τον σκότωσαν. Ο Μίνωας για να τιμωρήσει τους Αθηναίους κήρυξε πόλεμο στον οποίο νίκησε. Σαν ποινή των Αθηναίων όρισε κάθε Εννέα χρόνια εφτά νέοι Αθηναίοι και εφτά νέες Αθηναίες να στέλνονται στην Κρήτη και να κατασπαράζονται από το Μινώταυρο.
Μην μπορώντας να ανεχτεί την θυσία αυτή, ο Θησέας, γιος του βασιλιά της Αθήνας Αιγέα, αποφάσισε να είναι και αυτός ένας από τους δεκατέσσερις νέους, με σκοπό να βρεθεί κοντά στο Μινώταυρο ώστε να τον σκοτώσει. Όταν έφτασε στη Κρήτη γνώρισε την κόρη του Μίνωα Αριάδνη η οποία τον ερωτεύτηκε. Θέλοντας να τον βοηθήσει του έδωσε ένα κουβάρι κλωστή, το Μίτο της Αριάδνης και τον συμβούλεψε να δέσει την άκρη του στην είσοδο του λαβύρινθου και να το ξετυλίγει, ώστε να μπορέσει έπειτα, αφού σκοτώσει το Μινώταυρο, να βρει την έξοδο.
Ο Θησέας πράγματι σκότωσε το τέρας με το σπαθί του και χρησιμοποιώντας το Μίτο της Αριάδνης, κατάφερε να βγει από το Λαβύρινθο και γύρισε στην Αθήνα.
Ο πατέρας του Θησέα, ο Αιγαίας του έδωσε παραγγελία όταν γυρίσει νικητής απ την Κρήτη να αλλάξει τα πανιά του πλοίου του , να κατεβάσει τα μαύρα πανιά που είχε φεύγοντας και να ανεβάσει λευκά πανιά . Κάθε μέρα ατένιζε τον ορίζοντα απ το ακρωτήρι Σούνιο να έρθει πίσω ο γιος του. Απ τη πολλή χαρά του ο Θησέας ξέχασε την παραγγελία του πατέρα του κι επέστρεψε με τα ίδια τα μαύρα πανιά. Ο Αιγαίας βλέποντας το πλοίο με τα μαύρα πανιά , έπεσε από το βράχο στη θάλασσα . Από τότε πήρε το όνομά του "Αιγαίον πέλαγος"
Σχετικά με το νόημα του μύθου του Μινώταυρου έχουν προταθεί διάφορες θεωρίες. Σύμφωνα με μία από αυτές, ο μύθος σχετίζεται με τους μύθους των Βάαλ και Μολώχ των Φοινίκων. Η θανάτωση του Μινώταυρου συμβολίζει την κατάργηση του βαρβαρικού έθιμου της ανθρωποθυσίας από τον περισσότερο προοδευμένο ελληνικό πολιτισμό. Μία άλλη θεωρία υποστηρίζει ότι ο Μίνωας και ο Μινώταυρος δεν είναι παρά μορφές του ίδιου προσώπου, και αντιπροσωπεύουν τον θεό Ήλιο. Ακόμα υπάρχει η άποψη ότι ο μύθος της θανάτωσης του Μινώταυρου συμβολίζει την απελευθέρωση των Ελλήνων από την κυριαρχία της Μινωικής Κρήτης.
Για το μύθο έχουν γράψει οι αρχαίοι συγγραφείς Πλούταρχος, Απολλόδωρος, Βιργίλιος και άλλοι.
Πηγή:
candianews.gr
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.